نقش ارگان ها و نهادهای دولتی در ساخت فیلم های جشنواره ای ایران

گفتگو با سعید هاشم زاده در برنامه سینما فرهنگ

1401/12/13
|
11:40

هاشم زاده در این برنامه در مورد ضرورت های سینمای دولتی صحبت كرد و گفت :

اگرچه پاسخ نسبی است اما باید بگویم در آغاز و در همه جای دنیا همیشه دولت ها نقش چشمگیری در شكل گیری سینما داشته اند.او در ادامه افزود :
ما وقتی در مورد نقش نهاد های دولتی در طول تاریخ سینما در جهان و بعد سینمای ایران صحبت می كنیم به نتیج جالبی دست پیدا می كنیم.برای مثال ابراهیم حاتمی كیای دهه شصت با حاتمی كیای دهه هفتاد و هشتاد متمایز است. چرا كه در هر دهه ما شرایط ویژه ای داشتیم كه او بنا به همان شرایط فیلم هایش را ساخته است.
او در ادامه تصریح كرد :

سینمای ایران نقش مهمی برای معرفی فرهنگ ایرانی به جهانیان داشته و دارد. در قیاس با همه حوزه‌ها، سینما چند سر و گردن موفقیت‌های چشمگیرتری داشته و بسیاری از مردم جهان، ایران را با كیارستمی و فرهادی می‌شناسند و این شاید یكی از بهترین و دلچسب‌ترین تصاویری است كه جهانیان از ایران امروز می‌توانند در ذهن خود داشته باشند كه متاسفانه این تصویر روز به ‌روز كمرنگ‌تر می‌شود.
برای زنده ماندن سینما و ادامه راهی كه حاتمی‌ها و تقوایی‌ها و شهید ثالث‌ها و كیارستمی‌ها برای ما ساختند، نیاز است كه همه صاحب‌نظران فعالانه‌تر فكر كنند و وارد میدان شوند تا بتوان سینما را از این برهه تاریخی به سلامت عبور داد.
اگر بخواهیم با معضلات سینما رو به رو شویم با یك چندوجهی منشورمانند طرف هستیم كه از هر سو به آن نگاه می‌كنیم یك معضل و درنهایت از بالا كه می‌نگریم یك مشكل مركزی وجود دارد كه در ادامه بیشتر و در مثال‌های متعدد منظور نظر را خواهم رساند. تقریبا در همه مراحل یك فیلم، مشكلات عدیده‌ای وجود دارد. از قدم اول كه ایده و فیلمنامه است گرفته تا قدم بعد كه ورود تهیه‌كننده و كارگردان و مجوزهاست ... تا اكران و جشنواره‌ها و در نهایت هم نقش ارگان های دولتی.

حال باید با مرور فیلم ها طی ادوار مختلف این نقش را ویژه تر بررسی كرد و ابعاد مثبت و منفی آن را سنجید.

دسترسی سریع