رمان «هیام» نوشته لیلا قربانی با محوریت نقش زنان در عصر ظهور توسط انتشارات شهیدكاظمی روانه بازار شد.
رمان «هیام»، ترسیم فضای واقعی جنگ با محوریت نقش زنان در عصر ظهور توسط انتشارات شهیدكاظمی روانه بازار شد. زمانی كه جنگ را در جنس ادبیات روایت میكنیم، دو جنس متناقض را در هم و با هم حل میكنیم؛ جنس خشك و ضمخت جنگ را در جنس نرم و ملطّف ادبیات.«هیام» محصولِ عناصر جنگی هشت ساله جنگِ ایران و عراق است كه حالا درونِ لایه هایِ دهه نودِ عصرِ اخیر، جریان دارد. این جریان نیز به خوبی درونِ لایههای تاریخ دیده میشود؛ كه نمونه بارزِ آن واقعه هیروشیما است و اگر بخواهیم این حاشیهها را ببینیم، سردشت و حلبچه نمونه چشم گیری است.
این اثر نمونه و ثمره محصولات جنگی نیمه قرن حاضر است و گازهای خردلی كه به جنین درونِ رحمِ مادری جنگ زده هم رحم نمیآورد و حالا، درست دهه نودِ همان قرن، گازهایِ خردلِ بیست و پنج سالِ قبل شده است درد و دورن ریههای شخصیت این داستان جریان دارد. واین جریانِ دردِ تاریخی فی الواقع، در این دهه جامعه ایرانی محجور مانده است؛ شاید چون همه این واقعیتها جمع شده است درون پرانتزحواشی جنگ.
روایت داستان در سه بخش اصلی خلاصه شده است، قصه زنان عصر نبوی كه دوشادوش مردان در صحنه نبرد در لباس حق و باطل حضور داشتند. قصه زنی كه بین خواستۀ شخصی خودش از زندگی و خواستۀ عمومی جامعه برای كمك به آن گرفتار شده است، و در نهایت قصۀ دختر جوانی كه زندگی اش دست مایۀ نابودی در سایۀ ادوات جنگی انسان خوارانۀ قرن بیست و یك قرار گرفته است. همچنین زبانِ این رمان خالی از پیچیدگیهای گمراه كننده است تا در انتها برداشتهای كمی و كیفی داستان به خود مخاطب محول گردد.
در برشی از كتاب میخوانیم:
وقتی در خانه برای اولین بار گفتم:
میخواهم با یك پسر مسلمان ازدواج كنم، او ایرانی است.
مادرم بی معطلی گفت:
میخواهی روی موهایت سرپوش بیاندازی؟
پدرم بعد از لحظاتی، فقط به قدر نكته سنجی، لب باز كرد و گفت: آنجا اسلام و ایرانش طوری در هم تنیده كه هیچگاه مختار به گزینش یكی از آن دو نمیشوی، محدودیتی دارد وصف نشدنی.
رمان هیام، ترسیم فضای زمخت و واقعی جنگ با محوریت نقش زنان در عصر ظهور به قلم لیلا قربانی در قطع رقعی و 176 صفحه توسط انتشارات شهیدكاظمی روانه بازار شد.
منبع: مهر