كتاب «نگاهی انتقادی به علوم اجتماعی در ایران» منتشر شد

كتاب «نگاهی انتقادی به علوم اجتماعی در ایران؛ آموزش، مهارت و اشتغال» نوشته محمدسالار كسرایی و آتنا غلام نیارمی توسط انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شد.

1399/10/30
|
12:40

كتاب نگاهی انتقادی به علوم اجتماعی در ایران؛ آموزش، مهارت و اشتغال نوشته محمدسالار كسرایی و آتنا غلام نیارمی توسط انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شد.

این كتاب شامل پنج فصل است كه عناوین آن عبارتست از: تاریخچه رشته علوم اجتماعی در ایران، برنامه‌های آموزشی رشته علوم اجتماعی و گرایش‌های آن در ایران، مهارت در برنامه‌های آموزشی رشتة علوم اجتماعی و گرایش‌های آن، اشتغال دانش‌آموختگان رشته علوم اجتماعی و گرایش‌های آن در ایران و نتایج و راهكارها.

انتهای كتاب هم منابع فارسی و انگلیسی آمده است.

كتاب حاضر یكی از آثار برگرفته از طرح جامع اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت كشور است؛ این طرح مجموعه پروژه‌هایی به‌هم‌پیوسته و مسئله‎‎‌محور است كه بر مبنای منشور پژوهشگاه در سال‌های اخیر مبنی بر درپیش‌گرفتن رهیافت بومی و كاربردی‌سازی علوم‌انسانی شكل گرفته و برپایة خردجمعی و تعاطی افكار خبرگان، نخست طی یك سال و نیم، از گذرگاه انجام فاز مطالعاتی و تدوین RFP عبور كرده سپس وارد اجرای طرح‌ها شده است.

طرح جامع اعتلای علوم انسانی برپایه این منطق شكل گرفت كه برای بومی‌سازی و كاربردی‌سازی علوم‌انسانی لازم است سه مقولة مهم به‌صورت متمایز كاویده شوند و نهایتاً از همة طرح‌ها تلفیق صورت گیرد.

1. مبانی و ریشه‌های علوم‌انسانی جدید ارزیابی و نقد شوند. (كارگروه مبانی)

2. قلمرو و فرایند شكل‌گیری و سیر تاریخ ورود و استقرار این رشته‌ها در ایران نظر افكنده شود و نقد گردد. (كارگروه بازشناسی انتقادی و تاریخ)

3. شیوه‌ها و مظاهر كاربست آن‌ها و تعامل این رشته‌ها با جامعة ایران در چرخة ارزیابی و تحلیل قرار گیرد. (كارگروه كاربست)

هدف اصلی از نگارش این اثر دستیابی به شناختی تاریخی، معرفتی و هستی‌شناسانه دربارة روند و وضعیت رشتة علوم اجتماعی در ایران است. از دیگر اهداف این طرح می‌توان به بررسی تحولات و شناخت آسیب‌ها، موانع و چالش‌های فراروی علوم اجتماعی، بررسی رابطة میان سه مؤلفة تحصیل، مهارت‌آموزی و اشتغال با محوریت برنامه‌های آموزشی این رشته و همچنین كاركردهای این علوم در جامعة ایران اشاره كرد.

اثر حاضر نگاشته شد تا با بررسی و تحلیل روند تاریخی رشته علوم اجتماعی و برنامه‌های آموزشی آن در ایران بتوان این رشته دانشگاهی را از آغاز پیدایش تا امروز مورد ارزیابی قرار داد و با این ارزیابی به نقاط قوت و ضعف، كاستی‌ها و پیشرفت‌ها، موانع و چالش‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها، مسائل و اِشكالات این رشته در بستر و زمینة اجتماعی، فرهنگی و دانشگاهی كشور ایران دست یافت. با استخراج این مؤلفه‌ها شناختی دقیق‌تر و عمیق‌تر از وضعیت گذشته و موجود این رشته حاصل و امكان دسترسی به پتانسیل‌های بالقوه این رشته فراهم می‌شود. این شناخت به سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان نظام دانشگاهی كشور كمك خواهد كرد تا وضعیت موجود را به‌سوی وضعیت مطلوب سوق دهند. با این دسترسی می‌توان گامی در جهت توانمندساختن هرچه بیشتر رشتة علوم اجتماعی برداشت و در هر دو سطح فردی و اجتماعی با شناسایی موفقیت‌های نظری، گفتمانی و نهادی آن در جهت اعتلا و ارتقای علوم انسانی و معیارهای تحول و ارتقای علوم اجتماعی بهره برد. از آن‌جا كه این علم با انسان و جامعه سروكار دارد، اعتلای آن به پیشرفت و توسعه در هر سه سطح فردی، اجتماعی و ملی خواهد انجامید.
منبع: مهر

دسترسی سریع