نماینده مردم اراك در مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه مردم از شعار و وعده در حوزه آموزش و پرورش خسته شدهاند، گفت كه وضعیت موجود در آموزش و پرورش با عدالت سازگار نیست.
محمدحسن آصفری در جلسه علنی صبح امروز سهشنبه در توضیح سوالش از وزیر آموزش و پرورش دربارهی علت پرداخت نشدن حقالتدریس معلمان و عدم رتبهبندی فرهنگیان اظهار كرد: اگر وزیر آموزش و پرورش به قولی كه در كمیسیون آموزش داده بود، عمل میكرد دیگر نیازی نبود كه امروز در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا كنند.
وی همچنین خطاب به رییس جمهور تصریح كرد: ما در مجلس شورای اسلامی به دنبال مچگیری نیستیم و تنها میخواهیم مشكلات مردم حل شود.
نماینده مردم اراك در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان كرد: در هر نظام كشوری توجه به آموزش و پرورش موضوع اساسی و مهمی است امروز یك میلیون و 700 هزار فرهنگی مشغول به كار و یا بازنشسته هستند و بیش از 13 میلیون دانش آموز در كشور داریم كه اگر به درستی به وضعیت آنها توجه نشود نمیتوان موفق بود. موفقیت هر كشوری مستلزم توجه به آموزش و پرورش است در این شرایط سوال این بوده كه چرا معلمان مجبور میشوند برای گرفتن حقوق خود در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع كنند؟.
آصفری اضافه كرد: امروز سرنوشت فرزندان ما در دست معلمان است كه آنها در دریافت حقوق با مشكلات جدی مواجه هستند. قرار بود طرح رتبه بندی فرهنگیان عملیاتی شود كه نه تنها اجرا نشده كه اكنون شاهد اعتراض معلمان در دریافت حقوقشان هستیم. چرا معلمی كه سه سال به صورت حقالتدریسی فعالیت داشته هنوز نمیتواند حقوق خود را دریافت كند.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش اظهار كرد: مشكلات زندگی فرهنگیان همچون تامین اجاره مسكن، وام ازدواج برای فرزندان و مایحتاج زندگیشان گریبانگیر فرهنگیان شده كه قرار است فرزندانمان را آموزش دهند. در بحث پرداخت حقوق معلمان قرار بر این شد كه از رتبههایی مثل مقدماتی، ارشد و خبره به نوع پرداخت حقوق آنها توجه شود.
نماینده مردم اراك در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: معلمی كه قرار است در روستا تدریس كند نهایتا سه میلیون میگیرد این مشمول كسی است كه تازه وارد آموزش و پرورش شده از آن طرف فردی كه سابقه دارد نهایتا هفت میلیون آن هم بدون كسورات میگیرد سوال این است كه معلم چهطور میتواند با این مبالغ زندگی خود را بگذراند و بعد هم توقع داریم كه معلم وقت خود را برای مطالعه گذاشته كه بتواند دانش آموزان را تربیت كند. این شدنی نیست چون معلم برای پرداخت هزینههای زندگی چارهای جز شغل دوم ندارد.
وی اضافه كرد: بنابر توضیحات وزیر آموزش و پرورش با كمبود 200 هزار معلم در سال 1400 مواجه هستیم در این شرایط معلم حقالتدریسی میگیرید و حتی توان پرداخت حقوقش را ندارید. سرایدار آموزش و پرورش حداكثر سه میلیون حقوق میگیرد آن فرد چهطور میتواند با این وضعیت فضای مدرسه را آماده كند؟ مواردی دیده شده كه مدرسه به دلیل نداشتن سرایدار وسائلش به سرقت رفته است.
آصفری با اشاره به یكی از اصول قانون اساسی دربارهی آموزش و پرورش رایگان برای همه مردم اظهار كرد: چرا باید معلمان علاقه داشته باشند كه به سمت مدارس غیرانتفاعی روند؟ دلیل آن است كه به آنها حقوق خوب داده میشود. در این شرایط دیگر توقع نداشته باشید كه خروجی آموزش و پرورش و دانش آموزان ژنهای خوب نباشد همین دانش آموزان وارد دانشگاهها میشوند. نگاهی به قبولی رتبههای برتر دانش آموزان بیندازید و متوجه میشویم كه درصد بالایی از خروجیهای رتبههای برتر از افرادی هستند كه پولدار هستند و در مدارس غیرانتفاعی با دادن مبالغ هنگفت درس خواندهاند اما بچهای كه در روستاست این توان را ندارد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان كرد: این وضعیت با عدالت سازگار نیست اگر به معلمان مدارس دولتی توجه شده و حقوق و اضافه كار آنها به موقع پرداخت شود قطعا استقبال برای حضور در مدارس دولتی بیشتر میشود بیشتر دغدغه نمایندگان آموزش و پرورش است و باید به آن توجه شود. باید جلوی تبعیض ساختاری در وزارت آموزش و پرورش و مدارس گرفته شود.
آصفری با اشاره به بخشنامه تعارض منافع دولت گفت: آیا این بخشنامه اجرایی شده است معلمی در شهرستانی مدیر مدرسه غیرانتفاعی و رییس ناحیه است و موسسه آموزشی هم دارد این فرد از چند جا قرار است حقوق بگیرد آن هم در مقابل معلمی كه تنها كارش تدریس است و حقوق و اضافه كارش هم به موقع پرداخت نمیشود. نمونهای دیگر در بحث صندوق ذخیره فرهنگیان است كه باید معلمان تاثیرات صندوقهای خود را در سفرههای خود ببینند كه آیا پولهای ذخیرهشدهشان خروجی برایشان داشته است؟
به گفته وی وضعیت حقوق نیروهای بازنشسته آموزش و پرورش خوب نیست وقتی امنیت و پشتوانه شغلی وجود نداشته باشد نباید توقع داشت كه معلمها وقت بگذارند هر چند كه آنها با ایثارگری پای كار هستند به ویژه معلمانی كه در مدارس دولتی كار میكنند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت گرفتن امتحانات در برخی مناطق گفت: در برخی از مناطق به دلیل كمبود منابع از دانش آموزان میخواهند تا برگه امتحانی به همراه بیاورند حال اینكه در گذشته هزینه بخشی از نیازمندیهای مدارس را هم اولیا پرداخت میكردند. ما انتظار نداریم آموزش و پرورش به تنهایی مشكلات را حل كند. تاكید بر این است كه باید دولت پای كار آید. وقتی معلم رزمندهای با 28 سال سابقه در آموزش و پرورش از مدیریت خلع میشود یعنی نگاه سیاسی در برخی مدارس و آموزش و پرورش وجود دارد.
آصفری در پایان اظهار كرد: مردم از شعار و وعده در حوزه آموزش و پرورش خسته شدهاند نمیتوان سر معلمان را كلاه گذاشت و با ان شاءالله و ماشاءالله كلام را تمام كرد. باید وزیر آموزش و پرورش این موضوعات را در هیات دولت پیگیری كند.
منبع: ایسنا