نیوشا ضیغمی با گشت ارشاد به بوطیقای رادیو فرهنگ سر می زند

نیوشا ضیغمی با گشت ارشاد به بوطیقای رادیو فرهنگ سر می زند

برنامه بوطیقا رادیو فرهنگ‌سه شنبه این هفته 9دی ماه، میزبان عوامل تولید و بازیگران «گشت ارشاد» می شود.

5 سال پیش
عبدالرحمان جامی ، خاتم الشعراء

عبدالرحمان جامی ، خاتم الشعراء

برای شناختن و دركِ شخصیتِ سترگی چون عبدالرحمان جامی باید توجه داشت كه ما با فردی ذوالابعاد و چندوجهی مواجه هستیم. شخصیتی شاعر ، ادیب ، فقیه ، عارف ، متشرع ، موسیقی دان ، و دانشمند و عالِم دینی.

8 سال پیش
مولوی و واقعه عاشورا

مولوی و واقعه عاشورا

به بیان مولوی ، از نورِ حضرت مولا ، دو سبط آشكار شدند كه دو جواهر گران بها و دو گوشوارۀ عرش الاهی گشتند. یكی از این دو ، امام حسن(ع) با زهری ، جان در راه جانان از دست داد و دیگری حضرت حسین بن علی(ع)، سر به راه جانان افكند.

8 سال پیش
«سنایی و عاشورا »

«سنایی و عاشورا »

سنایی غزنوی ، شاعری دلسوخته است كه بانی و احیاگر شعر عرفانی و معنوی در تاریخ ادب فارسی لقب گرفته است.

8 سال پیش
به تماشا سوگند به آغاز كلام و به پرواز كبوتر از  ذهن ، واژه‌ای در قفس است...

به تماشا سوگند به آغاز كلام و به پرواز كبوتر از ذهن ، واژه‌ای در قفس است...

در میان ملت‌ها و اقوام كهن جهان، كمتر ملتی مانند ایران دارای پیشینه تابناك ادبی و آثاری دل‌انگیز و باشكوه و حكمت‌آمیز است.
از نخستین ابیات زبان فارسی تا نوین‌ترین آثار این زبان، همگی روح‌بخش و جان‌افزایند....

8 سال پیش
«ضرورت مطالعاتِ بین رشته ای در تاریخ نگاری انقلاب اسلامی ؛ ادبیات و انقلاب و طنز»

«ضرورت مطالعاتِ بین رشته ای در تاریخ نگاری انقلاب اسلامی ؛ ادبیات و انقلاب و طنز»

در آثار تاریخ شفاهی، هر چه روایتگر و یا مصاحبه كننده بیشتر و بهتر بر زبان ولایه های گوناگون آن مسلط باشد توانایی افزونتری برای دریافت و انتقال مطالب مطروحه خواهد داشت...

8 سال پیش
«ضرورت مطالعات دین شناسی در تاریخ نگاری»

«ضرورت مطالعات دین شناسی در تاریخ نگاری»

برای تاریخ شناسیِ عمیق و موثر، گذشته از جامعه شناسی و شناخِت مكانیسمِ تغییرِ ساختارهای اجتماعی ، باید از فلسفه نیز آگاهی داشت و همچنین از دانش ها و معارفی دیگر همچون ادبیات و روان شناسی و هنر و سیاست.

8 سال پیش
 پارادوكسهایِ تاریخ نگاریِ  معاصر

پارادوكسهایِ تاریخ نگاریِ معاصر

ضرورتِ انتقالِ تجربیاتِ تاریخی به نسلهای آینده و شاید اقوام و ملل دیگر، ما را بر آن میدارد كه درپی ارائۀ اسناد تاریخی و یا بازگویی و باز نویسی خاطرات افرادِ درگیر در انقلاب باشیم.

8 سال پیش
«تاریخ نگاری و تاریخ شناسی »

«تاریخ نگاری و تاریخ شناسی »

در تاریخ شناسیِ معاصر باید هم تاریخ را تاحد ممكن با اجزاء تشكیل دهندۀ آن شناخت ، و هم به نظریه های انقلاب آگاه بود.

8 سال پیش
« تحلیلی بر جریان های متنوعِ تاریخ نگاریِ انقلاب اسلامی »

« تحلیلی بر جریان های متنوعِ تاریخ نگاریِ انقلاب اسلامی »

تاریخ نگاری به عنوان یكی از ابعاد و مظاهر فرهنگ و تمدن حائز اهمیت بسیار است، زیرا شناخت و دریافت وجوه مختلف هر فرهنگ و تمدنی، بدون بررسی تاریخ انواع هنرها و دانشهایی كه در آن تمدن ظهور كرده یا تكامل یافته ممكن نخواهد بود.

8 سال پیش
تحلیلی بر جریان های متنوعِ تاریخ نگاریِ انقلاب اسلامی

تحلیلی بر جریان های متنوعِ تاریخ نگاریِ انقلاب اسلامی

تاریخ نگاری در ایران قدمتی دیرینه دارد ولی در دوره معاصر است كه تاریخ نگاری وخاطره نویسی و امثالهم ، رنگ و لون و شكل وسیاقی دیگر گرفت و مخاطب عام و همگانی نیز یافت.

8 سال پیش
«علم حدیث در حوزه تمدن ایرانی – اسلامی »

«علم حدیث در حوزه تمدن ایرانی – اسلامی »

دانشِ دین ، نخستین و شامل ترین دانشی بود كه ایرانیان در زندگی و حیات دوره اسلامی به آن پرداختند ، در حالی كه از دانش های كهنی همچون طب و حكمت و نجوم و ریاضیات و معماری و ادبیات نیز برخوردار بوده اند.

8 سال پیش
« تعامل رسانه های شنیداری  ، دیداری و مكتوب  ، ضرورت عصر رسانه ها»

« تعامل رسانه های شنیداری ، دیداری و مكتوب ، ضرورت عصر رسانه ها»

سالهاست كه تفكیك جنس كار رسانه ای در عرصه خبر و تحلیل را مهمترین شرط كار حرفه ای در عرصه رسانه دانسته اند و توفیق در تعامل رسانه های شنیداری با سایر رسانه ها نیز منوط به تشخیص و تبیین حدود ، دانسته شده است.

8 سال پیش
«آموزه های مولوی برای انسان معاصر » بخش دوم

«آموزه های مولوی برای انسان معاصر » بخش دوم

آیا با روند ناگزیرِ تجدد در ایران ، هنوز میتوان از مولوی در حیات پر تپشِ هرروزینه استفاده كرد یا اینكه سخن او فقط به درد پستوها و كنج های خلوتِ اهالی دل و اهل باطن و معنا میخورد؟

8 سال پیش
« آموزه های مولوی برای انسان معاصر»

« آموزه های مولوی برای انسان معاصر»

مولانا در اشعارش به این نكته تاكید دارد كه انسان تعریف‌ناپذیر است و در هیچ محدوده‌ای نمی‌گنجد. همین نكته باعث می‌شود كه انسان‌های معاصر بهتر از گذشتگان بتوانند از افكار و اندیشه‌های مولانا بهره بگیرند ...

8 سال پیش

" رسانه و فلسفه "(بخش سوم)

آیا نمی توان مرزهای حضور اندیشمندان و اهالی فلسفه را در رسانه گسترده تر كرد ؟در شرایط و وضعیتِ فعلی ، برنامه سازانِ رسانه ای ، خود مثل همه می دانند كه برنامه های چالشی و جدلی و متنوع و نقادانه ، مسلماً جذاب و پر مخاطب خواهند بود...

8 سال پیش

" رسانه و فلسفه " بخش دوم

شاید بسیاری، این باور را داشته باشند كه ارتباط فیلسوفان ایرانی با رسانه چندان مطلوب نیست و حتا شاید اصلاً نا مطلوب باشد.
اما اگر این گزاره را صحیح بدانیم آنگاه باید پرسید چرا این گونه است؟

8 سال پیش

" نسبت رسانه و فلسفه "

براستی نسبت رسانه و فلسفه چیست ؟
آیا نسبتِ این دو ، نسبتی قابل فهم و بررسی است؟ فلسفه ورزی ، چگونه میتواند از رسانه به مفهومِ عام آن استفاده كند؟
بحث از فلسفۀ رسانه نیست . سخن از نسبت فلسفه و رسانه است.

8 سال پیش
نگاه مولانا به بهار

نگاه مولانا به بهار

مولانا ،زمستان و پاییز را لازمۀ خلقت می بیند ولی نه فقط برای جهان و طبیعت و محیط زیست و از این حرفها ، بلكه طبق معمول خودش برای استكمال روحِ انسان و تعالی بخشی به نفسِ انسانی. روحِ بهارِ مسیحاگونه تنها در كالبد انسانِ نیست شده دمیده میشود.

8 سال پیش
توریسم و آلودگی فرهنگی

توریسم و آلودگی فرهنگی

خطر آسیبهای فیزیكی، آشناترین و ملموس ترین خطری است كه اماكن تاریخی را تهدید میكند. بی شك می توان برای این نوع آسیبها تمهیداتی اندیشید و مانع تخریب بیشتر شد، كمااینكه در ایران و نیز سراسر جهان چنین كرده اند.

8 سال پیش
عقلاء مجانین در آثار عطارِشوریده حال (بخش دوم)

عقلاء مجانین در آثار عطارِشوریده حال (بخش دوم)

هفته ی گذشته گفتم كه مهمترین و تاثیرگذارترین شخصیتهایِ پرداخته و مطرح شده در مثنوی‌های عطارِ نیشابوری، عقلاء مجانینند و مواردی اندك از حكایات آنان را ذكر كردیم ادامه بحث را در نگاشت امروز می خوانیم .

8 سال پیش