اندیشه‌ها و جایگاه پیر مغان در اشعار حافظ سوژه «شب های فرهنگ»

اندیشه‌ها و جایگاه پیر مغان در اشعار حافظ سوژه «شب های فرهنگ»

بررسی افكار و اندیشه‌های حافظ و جایگاه پیر مغان در اشعار حافظ، موضوعی است كه رادیو فرهنگ امروز 7 آذر برای برنامه «شب های فرهنگ» درنظر گرفته است.

4 سال پیش
«بر تربت حافظ» ویژه برنامه رادیو فرهنگ برای روز حافظ شد

«بر تربت حافظ» ویژه برنامه رادیو فرهنگ برای روز حافظ شد

ویژه برنامه «بر تربت حافظ » دوشنبه 19 و سه شنبه 20 مهرماه به مناسبت بزرگداشت حافظ با موضوع بررسی اشعار و اندیشه های این شاعر شیرازی و شناخت جهان از شعر وی از رادیو فرهنگ پخش می شود.

4 سال پیش
« صبح است ساقیا . . . »

« صبح است ساقیا . . . »

شراب ، می و باده در شعر حاقظ و دیگر شاعران عارف می معرفت است و مایه عشق به حضرت حق .
ما می به بانگ چنگ نه امروز می كشیم
بس دور شد كه گنبد چرخ این صدا شنید
پند حكیم محض صواب است و عین خیر
فرخنده آن كسی كه به سمع رضا شنید

7 سال پیش
« صبح است ساقیا . . . »

« صبح است ساقیا . . . »

حافظ نه ریاكار است و نه ریاكاری را بر می تابد اما رند است ، گاهی كاری را به خود می بندد و بر آن می تازد تا از كینه و دشمنی ریاكاران در امان بماند.
آتش زهد ریا خرمن دین خواهد سوخت
حافظ این خرقه پشمینه بینداز و برو

8 سال پیش
صبح است ساقیا . . .

صبح است ساقیا . . .

بشنو این نكته كه خود را ز غم آزاده كنی
خون خوری گر طلب روزی ننهاده كنی
آخرالامر گل كوزه گران خواهی شد
حالیا فكرسبو كن كه پر از باده كنی

8 سال پیش
« صبح است ساقیا . . .»

« صبح است ساقیا . . .»

خواب شیرین سحرگاه تا كی ؟ خوابی كه مایۀ غفلت و بی خبری است . این غفلت و نادانی را با راز ونیاز شبانه با آفریدگار یگانه ، از خود دور كن و به عشق خداوند روی آور .
می صبوح و شكر خواب صبحدم تا كی ؟
به عذر نیم شبی كوش و گریۀ سحری

8 سال پیش
«صبح است ساقیا . . .»

«صبح است ساقیا . . .»

حافظ " رند " را بركشیده و به او جایگاه قدسی داده است:
رندان تشنه لب را آبی نمی دهد كس
گویی ولی شناسان رفتند از این ولایت
از این رو در ذهن و زبان حافظ " رند " انسان برتر و ولی است .

8 سال پیش
«صبح است ساقیا ....»

«صبح است ساقیا ....»

صبح است ساقیا قدحی پر شراب كن
دور فلك درنگ ندارد ، شتاب كن
این غزل از غزل های نا ب حافظ است .
اصولا حافظ نماینده ی فرهنگ ایرانی است ، چه پیش از اسلام و چه در دوره ی اسلامی كه اوج سخن او مربوط به این دوره است .

8 سال پیش
« الا یا ایها الساقی ...»

« الا یا ایها الساقی ...»

عشق دردانه است و من غواص و دریا میكده
سر فرو بردم در آن جا ، تا كجا سر بر كنم
در غزلی كه در آغاز دیوان حافظ نشسته ، خواجه شیراز دشواری های عشق را باز نموده است ، اكنون شاه بیت و نتیجه ی آن پیش روی ماست .

8 سال پیش
«الا یا ایها الساقی ....»

«الا یا ایها الساقی ....»

من كه همه كارهایم در راه مراد و مقصود بوده است و پیوسته كامرانی و خودكامی كرده ام ،سرانجام بدنام و رسوا می شوم ، چون داستانم به كوی و برزن كشیده و نقل محافل شده است ، همین .

8 سال پیش
 « الا یا ایها الساقی ....»

« الا یا ایها الساقی ....»

گرچه در این منزل در كنار یاران و دوستان هستم ، برای من جای خوشگذرانی نیست زیرا بانگ جرس هر دم مرا به بار بستن و راه افتادن فرا می خواند !
همین، به راستی حافظ همین بوده است ؟

8 سال پیش
« الا یا ایها الساقی ادر كاساَ و ناولها »

« الا یا ایها الساقی ادر كاساَ و ناولها »

ساقی شراب به گردش آور و جامی به من ده كه عشق ورزی كه آسان می پنداشتم ، مشكل های بسیار دارد . به همین سادگی حافظ می خواسته است در مستی درد عشق را از یاد ببرد ؟

8 سال پیش
«اَلا یا اَیُها الساقی اَدِر كاسا وَ نا وِلها »

«اَلا یا اَیُها الساقی اَدِر كاسا وَ نا وِلها »

این غزل چرا در اول دیوان خواجه حافظ آمده و درهمه ی نسخه های خطی و چاپی همین گونه است ؟

8 سال پیش
«صوفی بیا كه آینه صافی است جام را »

«صوفی بیا كه آینه صافی است جام را »

كار و زندگی حافظ در پرده ای از ابهام پوشیده است . از همین رو روزگاری گروهی به دیوان وی دست نمی زدند و گروهی دیگر آن را در كنار قرآن می نهادند و میان آن دو گروه ماجراها می رفت . این همه دوگانه پنداری برای چیست ؟..

8 سال پیش
«صوفی بیا كه آینه صافی است جام را »

«صوفی بیا كه آینه صافی است جام را »

رند در ذهن و زبان مردم و شاعران پیش از حافظ ناستوده و ناخوشایند بوده كه حافظ او را بر كشیده و در برابر دكانداران شریعت و طریقت (زاهد و صوفی ) نهاده است .
اگر بپذیریم - كه ناچار باید پذیرفت – شعر حافظ با منطق محسوس سازگاری ندارد

8 سال پیش