مفتون و فیروزه» نام رمانی است از سعید تشكری . «مفتون و فیروزه» رمانی است دو جلدی كه به تعبیر نویسنده، میتوان آن را تاریخ خصوصی ملت ایران در قالب داستان و رمان پنداشت
درباره ی نویسنده : سعید تشكری نویسنده و نمایشنامهنویسو متولد 1342 در قوچان است. سعید از نویسندگان مركز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. از وی نمایشنامهها و كتابهای زیادی به چاپ رسیده است از جمله كتابهایش، آینه چشمان، آبیهای زمین، قاف، اینك هاویه است كه توسط حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به چاپ رسیده است.
«مفتون و فیروزه» نام رمانی است از سعید تشكری . «مفتون و فیروزه» رمانی است دو جلدی كه به تعبیر نویسنده، میتوان آن را تاریخ خصوصی ملت ایران در قالب داستان و رمان پنداشت و جدای از آن می شود به سادگی و با اطمینان خاطر عنوان داشت كه این رمان و آنچه به عنوان سیر داستانی در آن یاد می شود چیزی بیشتر از تاریخ خصوصی و شناسایی پردهای مغفول و ناشناخته از تاریخ انقلاب است كه برای نخستین بار از زاویه دید فعالان فرهنگی و نه سیاسی روایت می شود.
این نكته وجه ممیزه اصلی «مفتون و فیروزه» نسبت به رمان های هم سلك خودش است؛ قهرمانانش بر خلاف تمامی متون منتشر شده در حوزه تاریخ شفاهی و رمان تاریخی نه تنها از جنس سیاسیون و مبارزان نیستند؛ بلكه آنها هدفمند و هوشمندانه بستر فعالیت های جدی فرهنگی و هنرهای دراماتیك را برای مبارزات خود انتخاب كرده اند.
«مفتون و فیروزه» از این منظر، تاریخ شكل گیری و جهت یابی جریان روشنفكر دینی در بستر هنر تئاتر در ایران است؛ كه در مقابله آشكار با هنر بی مغز و آوانگارد غرب زده دورانش، به دنبال چیزی بیشتر از هنر برای هنر است و به همین خاطر مانیفست فعالیت فرهنگی «مفتون و فیروزه» را می توان نخستین مانیفست فرهنگی مبارزات منجر به پیروزی انقلاب و نخستین جرقه های پیوند میان جریان هنر و اندیشه ناب دینی در تاریخ ایران دانست كه امروز تبدیل به جریانی كاملاً مستقل و ریشه دار شده است.
«مفتون و فیروزه» از سویی دیگر نیز اثری قابل تأمل است و آن نقش آفرینی شخصیت اول سیاسی كشور با نامی حقیقی و بدون لفافه در آن است. مقام معظم رهبری با تمام وجوه شخصیت فرهنگی فرهیخته خود، در این رمان به نقش آفرینی داستانی پرداخته اند و شرح فعالیتهای فرهنگی ایشان به ویژه ارتباط معظم له با جریان های فكری شهر مشهد و خط دهی و تزریق باورهای ناب دینی از سوی ایشان به فعالیت های فرهنگی و فكری موجود در شهر مشهد پیش از انقلاب بخش قابل توجهی از این رمان را می سازد؛ و به نوعی می توان این رمان را تاریخ شفاهی فعالیت های فكری فرهنگی ایشان در مشهد و میزان تأثیرگذاری آن به شمار آورد.
«مفتون و فیروزه» رمانی به شدت داستانگرا و در عین حال به شدت وفادار به واقعیت های تاریخی است. تشكری در این رمان با جستجو دقیق و میلیمتری در واقعیت های یك جریان ریشه دار فرهنگی تاریخی، به روایت آن، جنبه ای هنرمندانه و داستانی بخشیده و با زبانی شیوا و بلیغ و در عین حال شیرین و فاخر چنان روایتی از تاریخ ارائه می كند كه هیچ نوع از سنگینی و خالی بودن از جذابیت طبیعی متون تاریخ شفاهی را در خود ندارد و برعكس، مخاطبش را با زیركی هنرمندانه ای به سوی بازخوانی داستانی از تاریخ هدایت می كند.
«مفتون و فیروزه» رمانی برای خوانده شدن نیست. ظرافت های بیانی این رمان كه ناشی از تخصص دراماتیك نویسنده آن است، از آن داستانی تصویری ساخته كه در عین خواندن می توان به سادگی آن را دید و شنید. داستانی كه روایتش گویی به شكلی متحرك دائماً در حال گذر از مقابل چشمان مخاطبش است و او می تواند آن را مانند یك تئاتر زنده در حال اجرا در مقابل دیدگانش ببیند و این بدون شك چیزی نیست جز تبحر نویسنده رمان در پرداخت سینمایی یك سوژه داستانی.